Natursnokarna oktober 2019

I måndags eftermiddag/kväll hade vi, tre medlemmar i Sevedebygdens Naturskyddsförening en barnvänlig aktivitet i form av Natursnokarna som gick hem hos gammal som ung.

Vi samlades kl 16 i Gästgivarhagen. Tände en brasa och hälsade på varandra. Vi var 11 barn (mellan några månader och 12 år gamla) samt deras vuxna sällskap, flera mor- och farföräldrar deltog. Först håvade vi i bäcken som rinner genom Gästgivarhagen, vi hittade vattenlevande djur och en del skräp som petflaska och en skruv. Djuren slog vi upp i en bok och de flesta lärde sig en ny art. Sedan försökte vi artbestämma olika svampar och löv tillsammans. Vad går att äta? var frågan. Efter en lek i ring där det gällde att gissa föremålet fick barnen grilla pinnbröd. Dem åt vi med smör. Solen gick ner och det var fin stämning runt brasan. När vi började packa ihop var det en tjej i 5 års åldern som absolut ville stanna kvar 🙂 Då hade vi varit ute i två timmar och stjärnor dök upp på den svarta himlen. Planen är att ordna en liknande snokaktivitet varje skollov. Februari nästa år siktar vi på. Detta var andra gången vi träffades för att lära oss mer om naturen nära Vimmerby.

Deltog som ledare gjorde Matilda Gustafsson, Carina Beijer, Malin Kvarnström och Caroline Axelsson.